Loupající se chrom
Chtěl bych Vás poprosit o radu. Restauruji Ogara 4, poválečný model a řeším loupající se chrom na nádrži. Chtěl bych to nějak zakonzervovat, aby se to dále neloupalo. Posílám foto prilohou.
Tato fotogalerie je prázdná.
Chtěl bych Vás poprosit o radu. Restauruji Ogara 4, poválečný model a řeším loupající se chrom na nádrži. Chtěl bych to nějak zakonzervovat, aby se to dále neloupalo. Posílám foto prilohou.
Zdravím Vás. Zde je nejdůležitější - a to se již stalo - že stroj přešel z režimu běžného užívání (uskladnění) do režimu opečovávaného veterána, kde majitel zajistí jeho vhodné uložení a případné provozování v takových podmínkách, kde nebude pokračovat koroze pod vrstvou pokovení. To je pasivní konzervace. Při aktivní konzervaci je nutno smířit se se skutečností, že ke rzi pod chrom se na většině místech nedostanete s jakýmkoli pasivačním a konzervačním přípravkem - myslím drobné puchýřky, které jsou doposud nepopraskané. Pak jsou místa, kterými již prokvétá rez. Tato místa lze natupovat tak, že prostředek prosákne dospod. Problém je ale, že pokud použijete pasivaci tanátováním (taninem) vizuální efekt bude horší než současný, jelikož povrch zčerná. Lepší by bylo použít odrezovač s k. fosforečnou a nechat hned zaschnout, protože ten zase při delší aplikaci rez "sežere" a tím odpadne velká část ještě držících šupinek pokovení. Následná konzervace voskem, který rozpuštěný prostoupí do povrchu a po ztuhnutí - vyschnutí rouzpouštědla - funguje částečně jako pojivo, je zde málo vhodná, protože se těžko ubráníte potřísnění benzínem, který vosk smyje. Nejvhodnější řešení bych viděl v několikanásobném přetření- natupování Sealem Fe vždy s následným důkladným vysušením horkovzduškou. Ten působí jako penetrace a zpevnění. Nebo použití vysychavého oleje (lněný, lněná fermež), který horký natupujete na místa a přebytečný setřete, nebo zaponového laku či Paraloidu. Všechny tyto prostředky působí jednak jako voděodolné vrstvy a jednak po vyschnutí jako pojivo špatně soudržné vrstvy. Osobně si myslím, že ve Vašem případě, kdy loupání není až tak hrozné, jednoduché občasné přestříklutí Konkorem, nebo konzervančím Nanoprotechem by bylo dostačující.
Chtěl bych Vás poprosit o radu. Restauruji Ogara 4, poválečný model a řeším loupající se chrom na nádrži. Chtěl bych to nějak zakonzervovat, aby se to dále neloupalo. Posílám foto prilohou.
Dobrý den, věnoval jsem se dříve renovaci starých horských kol, ale byl vždy nadšen ze starých motokol a jednoduchých motocyklů. Renovoval jsem jako kluk motor Sachs 98 ccm z r. 1938 a před časem jsem získal kompletní motocykl Monet Goyon Z147 z r. 1925 a našel Váš perfektní web. Založil jsem sešit a postupně začal nasávat atmosféru tohoto oboru, se kterým jsem ztratil trochu kontakt, ačkoliv jsem strojař. Motocykl je na místech silněji orezlý a je na něm dost práce, ale mám rád výzvy, takže jsem se rozhodl pro kompletní renovaci. Cílem je jeho zprovoznění a přihlášení v Německu nebo v ČR. K motocyklu mám kopii dokumentu Datenblatt od člověka, který stejný typ kdysi přihlásil v Německu. Chtěl bych tímto však vznést trochu dotaz do pléna a zeptat se vás, čím při kompletní renovaci začínáte? Představte si motocykl Alcyon z r. 1924 ze sekce Restaurování, tak ten můj vypadá podobně, jen sedlo je ještě relativně dobré.
Jak se tak probírám článkami a vidím ten stroj, vše je postupně nutné rozebrat a zadokumentovat.
Ještě se omlouvám za špatný výklad, jde o restaurování, nikoliv o renovaci...
Myslím, že článek o restaurování (https://www.motorestaurovani.cz/restaurovani/) mi nyní na dlouhou dobu vystačí. Asi by tedy jako odpověď na můj dotaz měla znít: Několikrát si přečti a vypiš body z tohoto článku s návodem, jak na to :)
Hezký den. Úplně ze začátku každého restaurování čehokoli, je nutné stanovit si přesně záměr. Vůbec proč a v jakém rozsahu restaurovat. Je jasné, že záměr je motocykl přihlásit, což je moc obšírné a nekonkrétní. Záměr musí být určen předem přesně ve smyslu jak chcete, aby motocykl vypadal a jak toho dosáhnout na jednotlivých konkrétních částech a místech. Rozmyslet si, v jakém stupni patiny chci stroj nechat. Někdy bývá určitá část zničena více než ostatní, někdy naopak je třeba již vyměněná část v lepším stavu než zbytek. Záměrem tedy může být nechat přesně jak je, nebo se snažit více degradovaná místa "doladit" do zbytku třeba nikoli pouhou pasivací, ale úplným odstraněním rzi dosáhnout stříbrného vzhledu, lakované části třeba doladit citlivými lokálními retušemi. Tohle je velmi důležité stanovit ještě před rozebráním stroje. V klídku si sednout opodál, kafíčko, tužku a papír a všechno si psát. Co tady, co támhle, co ta díra tu. Až bude z motorky hromada dílů, musíte již přesně vědět, že s tímto rýpancem nebudete dělat nic, protože to celkový dojem nerušilo a ladilo to z celkovým stavem. Pokud se totiž rozhodujete až nad jednotlivými díly, máte tendenci porovnávat poškození na jedné části blatníku vůči zbytku blatníku, což vede někdy ke zbytečným úkonům vůči ksichtu celého motocyklu. Cit a pravidlo že méně je lépe. Tak snad toto na úplný začátek mimo to, co už je napsané. Ať se daří.
Dobrý den, moc děkuji za komentář. Vážím si jej stejně jako celého webu, který píšete. Pro mne je to nyní takové odpočinutí už jen samotné plánování co s motocyklem všechno provést. Sám píšu o své firmě mnoho let a člověka to pak úplně nakopne něco dělat a dotahovat věci do konce. Případně pak i získá zakázky navíc. Fandím Vám. Máte perfektní styl. Ozvu se někdy přes e-mail s fotkami, jak jsem postupoval. Trochu jsem se styděl, jak jsem napsal svůj první komentář :)
Dobry den,
Prosim pekne o radu- koupil jsem na svou motorku stare kozene brasny. Bohuzel je nekdo z predchozich vlastniku doslova zakydal nekolika vrstvami barev. Vse samozrejme misty popraskalo. Chtel jsem to dostat dolu standardnim odstrajovacem nateru ale sla dolu jakztaks jen prvni vrstva a dalsi drzely fest, s ploskou 20 x 20cm jsem se trapil pul dne. Neexistuje nejaka osvedcena metoda co ale neznici kuzi pod tim ani svy? Diky moc Altmann