Renovace - interpretace syntetická
Renovace je stále bezesporu nejrozšířenější činností, vedoucí k uvedení veterána zpět do provozu. Díky renovacím můžeme mnohdy obdivovat na silnicích stroje, které by jinak vůbec nemohly vyjet. Mám na mysli stroje znovuzrozené z předělaných, přestavěných či nekompletních zbytků. Asi se všichni shodneme, že není nic špatného poskládat s použitím nových dílů a replik stroj, který po splnění kritérií registračních a testačních předpisů dostaneme do provozu. Má to bohužel jedno ALE. Jak zajistíme, aby naši potomci mohli odlišit takto znovuzrozený stroj od strojů renovovaných z naprosto původních a kompletních nálezovek? Provází tyto stroje při změně majitelů nějaký "rodokmen", kde je podrobně dokumentován původní stav, uveden výčet všech nepůvodních a replikových částí? Jo, společně se můžeme zasmát. A právě z tohoto důvodu osobně nechápu kupce, kteří neváhají utrácet nemalé částky za naleštěné renovované stroje, o kterých vědí jen to, co jim prodejce ústně místopřísežně naservíruje. Ale proč ne, jsou to jejich peníze a ten účel, totiž hřejivý pocit z úžasu přihlížejících na veteránské soutěži elegance, to jistě splní. Pokud ale bude existovat takováto poptávka, bude existovat i nabídka. Mým názorem je, že renovace z důvodu pouze zisku z renovace, nebo z radosti z renovace škodí veteránismu a veteránům. Naštěstí se ale doba pomalu mění a inzerátů "škoda renovovat" přibývá na úkor "vhodný k jednoduché renovaci". Když už jsem u inzerátů, nejvíce mě baví "prodám ten a ten motocykl PŘED RENOVACÍ". Je to pozůstatek doby, kdy bylo naprosto jasné, co se strojem nový majitel udělá. Jako kdybych prodával fošnu a do inzerátu napsal "před vyřezáním trpaslíka". Tento pozvolný odklon od renovací je znát i na akcích, kde stále častěji vídáme hloučky uznale kývajících přihlížejících nad nějakou nálezovou Jawkou, nechávajíce skupinku sterilně stejných naleštěných strojů v různých odstínech té "pravé" javácké červené téměř bez povšimnutí.
O renovacích jako takových psát nebudu. Zná to každý, napsáno bylo mnoho chytrých článků i knih. Ty, co si myslí, že stav jejich stroje nic jiného než renovaci neumožňuje, rád zvu na další stránku. Možná zjistí, že tomu až tak není.
Nebylo by fér nepřiznat, že i já jsem ze začátku podlehl nutkání nenechavosti a nenechal krásný stroj Motoconfort T2S v absolutně kompletním původním stavu tak, jak je. Chtěl jsem si vyzkoušet co obnáší renovace. No, nic moc. Vše co jsem pak viděl byla už jen replika - replika barvy, replika chromů.... Originál byl schován někde vevnitř. I když stroj již nemám, dodnes mě mrzí, že jsem ho radši nerestauroval jinak. Nový majitel ho sice získal s plným CD fotek původního stavu a průběhu prací, ale bez toho úžasného pocitu z právě objeveného stroje.
"Prodám motocykl po kompletní profesionální renovaci, vhodný do muzea". Chyba! Možná do veřejné prezentace soukromé sbírky. Do MUZEA patří původní stav. Klidně nekompletní, nepojízdný.