Dobrý den. Nějakou osvědčenou metodu odstranění z kůže neznám (nikdy jsem nedělal). Platí vše, co uvádím níže u odstranění štětkolaku - provedení zkoušek + metody. Zde doporučuji vyvarovat se louhových oplachových odstraňovačů typu Lakostan pracujících na principu extrému +PH - leptání. Uváděná rozpouštědlová činidla (nitro, toluen aceton...) by neměly kůži ani švy nějak zničit, tedy až na její původní barevnost, kterou lze obnovit mořidly na dřevo. Pokud bych dělal já, vyzkoušel bych i odolnost kůže (švů) a barev proti působení tepla z REGULOVATELNÉ horkovzdušky - je možné, že kůže vydrží více než použité barvy a barva půjde jednoduše "opálit" - tipuju, že v tomto směru je kůže možná odolnější než dřevo, které také opalujeme. Bohužel kůže bývá dosti pórézní, tak si nedovedu představit, že by šly barvy dolů úplně bez zanesených pórů, nebo že by nebyla trochu zbarvená. V každém případě nakonec napustit nějakým zvláčňovacím přípravkem (např. Elaskon - je jich spousta), který prosákne a změkčí, a teprve pak vrchním přípravkem typu Renapur nebo krém na boty
Re: Re: odstaneni barvy z kuze
22.11.2016
P.Altmann
Dobry den,
Dekuji moc za vycerpavajici odpoved a rychlou reakci. Vyzkousim to a kdyztak dam vedet co zabralo. Diky Altmann
Určitě dejte vědět - lidi to určitě zajímá. Dejte vědět i co se třeba nepovedlo a proč.
Přístup k obnově motocyklu
11.11.2016
dotaz z mailu
Majitel předválečného Francouze položil všeobecný dotaz, zda je vhodné při nutné výrobě a lakování nových ráfků (namísto zničených původních) ochromovat i středy kol, a přitom lak stroje ponechat původní s patinou. Přidružený dotaz, zda znovu neochromovat i ostatní původně chromované díly.
Dobrý den. Je pouze na Vás, jak k obnově přistoupíte, jaké vizuální pocity jsou u Vás a pro Vás ty optimální. Já Vám jen mohu poradit, jak by to bylo z muzejního hlediska, aby bylo zachováno co nejvíce originálních autentických částí - Pokud jsou ráfky tak děravé a špatné, že brání provozování stroje, může se pochopitelně přistoupit k jejich náhradě a jejich krycí nátěr- nástřik vizuálně přizpůsobit ostatním původním částem. Z toho důvodu je mnohem jednodužší a levnější nátěr štětcem než absolutně dokonalý nástřik (chtějte po lakýrníkovi, aby nástřik udělal hnusný hrubý, starý:-)). I ten nátěr štětkou budete dál ničit matováním, broušením poklepáváním . Nerozumím však tomu, proč necháváte nachromovat originální středy - každý nový chrom (pozor -v roce 28 to může být a zpravidla ještě bývá nikl, ne chrom) bývá horší patinovat do stara než nová barva a na tak starém stroji v jinak původním stavu šíleně svítí. Dobře, nové středy by se tedy nějak napatinovaly aby nesvítily. Proč ale chromovat i všechny ostatní díly? Dle mého - než motocykl v původním stavu se zářícími novými chromy na všech dílech, to už radši celou kompletní renovaci. První varianta je památkově více košer - zůstane zachován alespoň původní lak, ale bude to jak pěst na oko a od každého to budete mít "na talíři". Pokud chcete původní stav, pak celou motorku - i potah sedla se dá zevnitř vylepit látkou pomocí silikonového pružného lepidla tak, že ho lze dále používat.
Odstranění štětkolaku z původní barvy
11.11.2016
Z mailu
Obrátil se na mne majitel předválečné Jawy, že mu odmítli otestovat stroj a doporučili odstranit sice starý, ale nepůvodní štětkolak. Přiložil fotografie krásného kousku
Zdravím Vás. Na sundavání laku je odstraňovač nejrazantnější řešení. Lepší je udělat testy přiložením vatových tamponků s různými činidly - od benzínu přes líh, toluen, aceton, nitroředidlo, pak jejich směsi - líh+nitro atd. a zkoušet různé doby (pod igelitem). stejně tak jde rozředit odstraňovač třeba nitrem a i tam zkoušet kratinkou dobu působení a neodstraňovat mechanicky, ale třeba po 30 vteřinách stírat vatou - třeba též zvlhčenou nějakým činidlem (někdy se použije jiné - např. 6006 pro zastavení reakce). Na vatě krásně vidíte, jak a zda se zbarvuje, což je znakem úspěšného smývání - (někdy ani nemusíte štětkolak odstranit úplně, ale jen vyvýšené tahy štětce, takže se lak vyhladí a po přeleštění není poznat, že to bylo natírané štětcem.Druhá věc -a to smutná- je, že Vás někde vyhodí od testace se strojem, který jinde naprosto v pohodě projde. Jawa na fotce dle mého musí projít všude. Už argument, že při odstraňování novějšího laku můžete poškodit cenný originální lak dochovaný pod ním, musí každého testačního komisaře nahlodat - o co ve veteránismu běží? Dostat na silnice naleštěné repliky, nebo o zachování technických památek? Zítra ukážu fotky našim klubovým komisařům a napíšu Vám jejich názor.
Odpověď našeho testačního komisaře- První co mi telefonicky řekl, byla věta "Když bude odstraňovat tu vrchní barvu, tak přeci poškodí tu originální". Pánové, toto je naprosto příkladná reakce člověka, který ví přesně oč tu běží a která akceptuje současné trendy v ochraně historických památek. Majiteli stroje popsal některé nedostatky jiného charakteru, které by bylo nutno "doladit" před testací, v barvě však problém neviděl.
Chelaton III
27.07.2016
Míša
Dobrý den pane Nováku :) Přítel se rozhodl o restaurování předválečné Jawy speciál 175 a nesmírně si vážím toho, že mě zasvětil a oslovil, zdali se do restaurování stroje pustím s ním. Prokousáváme se různými knížkami a webovými stránkami, seznamujeme jak co udělat nejlépe. Rozhodně jsme pro zachování nejvíce všeho původního, jak jen to bude možné. Postupně diskutujeme, pomaličku stroj rozebíráme - zatím děláme opravdu jen povrchové čištění a seznamujeme se s každým dílem (hodně fotíme). Víme, že nechceme chvátat a i případně sehnat zase nějaký originální díl, který je velice poškozený nebo chybí, bude běh na dlouhou trať a vše má svůj čas (toto heslo razí můj přítel) a jsem s ním maximálně ztotožněna :) Narazili jsme na Vaše stránky, které na nás působí úžasně sympaticky a Vy samozřejmě jako člověk velice. Moc s Vámi názorově souhlasíme. Bohužel jsem ženská zvědavá a občas potřebuji něco hrrrr a hned. Při rozebírání se již trošku zaměřujeme, prokousáváme a motáme v různé chemii, jak a čím co odrezit, ošetřit co je to za povrch, kde to sehnat atd...Již jsme se mockrát setkali s pojmem Chelaton 3 a je pravda, že vůbec netuším, jak tento sehnat. Byl tu dotaz nějakého pána a nerada bych obtěžovala stejnými dotazy, ale nějak jsem odpověď nedohledala. Můžete mi poradit? Moc Vám fandím a děkuji za Vaše příspěvky a případnou informaci. Můžu případně dodat můj e-mail, pokud by bylo potřeba. Mějte se moc hezky a přeji ještě spoustu strojů s původní dušičkou, kterou znovu najedete a oprášíte :) Míša
Zdravím. Co třeba toto?
https://www.pavlik-barvy.cz/product/vodoureditelne/na-rez--2-v-1/chelaton-3----200-g/2069
nebo toto:
https://www.krustashop.cz/www-krustashop-cz/eshop/2-1-Restaurovani-keramiky/0/5/765-Chelaton-III
Tady je nejlevnější:
https://eshop.mach-chemikalie.cz/product_info.php?products_id=87
Upozorňuji, že stejnou službu Vám udělá i kyselý odrezovač s k. fosforečnou, pokud v něm předmět necháte ponořen potřebnou dobu. Ať se daří. Novák