Zmatnění niklu
21.06.2018
Aleš
Dobrý den,
mám anglické moto z roku 28. Bohužel nemám původní heft plynu a musel jsem pořídit nový, neb původní se sehnat prostě nedá. Problém ale je, že původní řidítka jsou v niklu v patině a heft plynu je v niklu novém lesklém. Otázka je, jakým způsobem lesklý nikl zmatnět, aby to tak moc nezvzbuzoval dojem nového dílu. Předem děkuji za jakoukoliv radu
Zdravím. Aby Vám nikl zmatněl, můžete ho na čas ponořit např. do kyselého odrezovače s kyselinou fosforečnou. Dobu si určíte sám. Pokud se staré niklované díly touto metodou odrezují, nikl většinou zmatní, a musí se podle potřeby přeleštit.
Seal Fe
08.11.2017
Petr Hanzal
Dobrý den, pane Nováku, s velkým zájmem jsem si přečetl vaši stránku o restaurování starých strojů. Tento přístup je mi vemi blízký, sbírám poválečné čs.motocykly a původní stav je to, co si cením nejvíc. Děkuji za velmi přínosné informace.
Měl bych prosím dotaz k přípravku Seal Fe... Dočetl jsem se, že je vodou ředitelný. Já jsem se vodou ředitelným lakům zatím vždy vyhýbal, protože u původních dílů našich dvoutaktů je těžké perfektně odmastit - olej z výfuku, motoru, tlumičů atd. působil desítky let, proto preferuji syntetické barvy, které na odmaštění nejsou tolik citlivé. Jak moc pečlivě prosím musí být původní plechařina odmaštěná? Stačí pořádně vyčistit/vytřít hadrem s technickým benzinem, potírat štětcem technickým benzinem? (jde mi o plechařinu "zevnitř"). Z venku plánuji použít jiný jednodušší přístup (v podstatě jen konzervace voskem/olejem). Přípravek Seal Fe není zrovna levný, proto jsem se vás chtěl radši zeptat... Děkuji za váš názor a zkušenosti.
Přeji hezký den a ještě jednou děkuji.
Dobrý den. Jsem rád, že vás stránky zaujaly a gratuluji k vašemu přístupu. Co se týká Sealu, ten můžete brát jako jednu z variant ochrany, nebo posílení celkové ochrany zejména u strojů, které budetě běžně provozovat a občas vás přepadne ten déšt. Není to tedy tak, že by jeho použití bylo nedílnou součástí celkového ochranného komplexu. Pokud např. pasivujete rez odrezovačem s taninem a víte, že bude stroj pouze vystavován, nebo občas projet v hezkém počasí, už pouhé občasné ošetření konkorem, nebo benzínem s voskem jsou k tomu účelu dostatečnou ochranou, i kdybyste třeba vůbec neaplikoval ani Paraloid, nebo zaponový lak. Jelikož Seal je drahý a ve velkém balení, asi bych ho mermomocí mít a používat nemusel. Uváděl jsem ho jako jednu z možností jednak proto, že výsledky jeho použití a srovnání účinků nám bývají prezentovány na konferencích tak, jak tyto pokusy probíhají a vyhodnocují se, a jednak proto, že ho v dílně mám a sám jsem ho aplikoval. Zde třeba zmínit, že v těchto pokusech byl Seal FE porovnáván VEDLE jiných pasivačníchů prostředků jako prostředek s jiným funkčním principem - něpůsobí chemicky, ale penetruje korozní vrstvy a brání přístupu vzduchu a vlhkosti. Účinnost Sealu pak byla porovnávána s účinky taninu, kyseliny fosforečné a jiných. V tomto testu tedy nebyl testován jako další použití na pasivovaný povrch, ale místo pasivace samotné. Vzhledem k jeho vlastnostem je jeho použití možné i na penetraci již pasivivaného povrchu. Tuto penetraci ale vy provádíte rovněž roztokem Paraloidu - ten se taky do korozní vrstvy vsákne - podle zředění. Seal Fe má navíc v restaurátorství jednu podstatnou nevýhodu - je nereverzibilní - již nejde z korozní vrstvy odstranit, tak jako jde např. Paraloid vyluhováním. U nás nepodstatné, v jiných oborech vážná věc. Na poslední konferenci např. též padl dotaz na reverzibilitu nanočásticových prostředků - různé konzervační oleje Nanoprotek.... které začaly být jako šlágr doporučovány i v restaurátorské praxi. Nyní si výrobce na podnět restaurátorů láme hlavu nad dotazem, jak tyto nanočástice z předmětu v budoucnu odstraňovat. Tohle je prostě úplně jiný svět. Tady si na jedné straně někdo neláme hlavu s nahrazením původního laku komaxitem a na druhé se výzkumná pracoviště snaží najít postup, jak odstranit z předmětu neviditelné půlmikronové částice... Pokud se vrátím k věci - pokud Seal nemáte, nekupujte ho - jeho účinky použití při běžné péči o veterána nepoznáte. Co se týká odmašťování tak asi nejúčelnější je zmýdelnění mastné vrstvy buď zásaditými, nebo kyselými prostředky s následným opláchnutím - vyloužením horkou vodou -různé oplachové čističe motorů (Coyote), práškem na praní, Syntaponem, Jarem, nebo dokonalé vyplachování rozpouštědly a odmaˇšťovadly, jako benzín, perchlor.... Pokud se následně aplikují přípravky na vodní bázi - odrezovače, seal .... preferoval bych první způsob s oplachováním - vyluhováním vodou. Ať se daří.
Přípravky pro šetrné odstranění samolepek z laku
19.10.2017
šimon
Dobrý den,
máte někdo zkušenost s odstraňováním starších samolepek z lakovaných částí stroje? Jedná se o samolepku typu Mickeymouse z 90let, která k mému stroji moc nepasuje, ale drží jak židovská víra :)
:-) Pobavilo. No sloupnout nějak tu vrchní fólii a pak nějakým ředidlem sundat to lepidlo, to je jasné. Až na to příjdete dejte vědět. Já bych to zkusil nahřát buď opalovačkou na nižší teplotu, nebo žehličkou přes hadr. A nebo buďte rebel a nechte to tam:-) Já jsem taky mezi harlejáři rebel a mezi ty potetovaný a polebkovaný borce jezdím v tričku s kočičkou a náramně si to užívám:-)
Re: Re: Přípravky pro šetrné odstranění samolepek z laku
31.10.2017
Šimon
:) Někde jsem slyšel, že největší tvrďák je ten co se i v padesáti chová jako ve čtrnácti. Já to ale neustál a samolepka musela pryč :) Nahřát, opatrně ručně oloupat co šlo a zbytek benzínem. nakonec to nebyl problém. Díky a mějte se!
Tak supr :-)
Odstranění vrchní neoriginální barvy
20.09.2017
Tom
Dobrý den renovuji Jawu 175 speciál z roku 1934 a vrchní nátěr je neoriginální.Snažím se dostat k původní barvě, která tu a tam je.Na rámu barva leze dolu pouhým šetrným oklepáváním, na blatnících barva nejde dolu ani barvožroutem jenom se potom pěkně leskne.Otázka je jestli to má smysl, protože na rámu nezbude skoro žádná barva a zbytek drží jako přikovaný.Chtěl bych z toho udělat patiňáka, protože ty leštěnky moc nemusím, ale stejně mám pocit, že se tomu pískování nevyhnu, ale potom musím udělat nový nástřik a ten lesk nových akrylových barev mi tam moc nesedí.Zdá se že je to začarovaný kruh a jsem na vážkách jestli to nedat hned otryskat a udělat nový nástřik dnešních barev a nebo postupovat dál v odkrývání spodní barvy i za cenu toho, že vy finále tam té původní barvy moc nezůstane a ztratím spoustu času a výsledek se nedostaví.Děkuji za radu
Dobrý den. Doporučuji k odstraňování nepůvodního nátěru přistupovat pouze tehdy, zjistíme-li sondami, že je vespod obstojně zachovalá barva, na kterou se chceme dostat. Pokud ne, jsou 2 možnosti - zachovat nepůvodní starý lak - to je způsob nejvíce restaurátorsky košer - je zachována výpovědní hodnota, všechny originální zbytky jsou zachovány vespod. Doporučuji vybrat několik míst jak exponovaných, tak i chráněných a tam si jak vyzkoušet metody, tak zároveň zjistit, jak je na tom spodní vrstva. VŽDY existuje důvod, proč někdo stroj přestříkal. Kdo by také natíral pěkný lak. Pokud snímáte lak oklepáváním a odlupováním, předpokládám, že jste kontroloval rubovou stranu šupin, zda nemají jinou barvu než strana vrchní, což by znamenalo, že to berete i s původní. Pokud jste zjistil, že původní barva je zachována jen lokálně a nepůvodní je neakceptovatelná, opravdu není důvod, proč věnovat úsilí snímání. Pak se tedy musí přistoupit k druhé možnosti, a to je nový lak. On i tento způsob je v muzejní praxi často využíván, pokud předmět není nějak vyjímečný a vzácný a má plnit funkci jakoby nového - má doplnit nějaké "dobové" diorama (např prodejnu z 30. let), vždy však s podrobnou dokumentací, popisem a vypsanými důvody, proč se přistoupilo k takovému rozhodnutí. Pokud se tedy rozhodnete pro nový lak, tento si pak můžete zmatovat nebo zpatinovat podle svého gusta.