Re: Dotaz na povrchovou úpravu spojovacího materiálu ve dvacátých letech
Zdravím vás. V případě konzervace nebo restaurování původního stavu doporučuji šrouby kompletně odrezit nejlépe Chaltonem nebo kyselinou fosforečnou a po oplachu a vysušení konzervovat způsoby, popsanými v návodech. Osobně šrouby někdy podomácku nikluji v jednosložkové niklovací lázni. Možná znáte za socializmu prodávaný Niklík. I dnes je na trhu několik těchto produktů a to jak koncentrátů, tak v koncentraci přímo k použití. K tomu budete potřebovat starý fritovací hrnec s termostatem a štelováním teploty, větší sklenici a teploměr pro zavařování a nejlépe bublinkovou fólii. Do sklenice dáte teploměr a nalijete niklovací lázeň. Sklenici vložíte do vody ve friťáku nejlépe na nějakou podložku, aby nestála přímo na dně. Friťák zapnete na plno a až začne voda vařit, na teploměru hlídáte teplotu lázně. Až dosáhne potřebné teploty cca 95 stupňů (dle návodu) regulaci na friťáku stáhnete aby zhaslo světýlko. Pak několika kontrolami a poštelováním dosáhnete toho, aby friťák udržoval potřebnou teplotu. Friťák je dobré mít stále přikrytý. K tomu použijte bublinkovou fólii, která více izoluje. Uděláte v ní pouze dírku pro teploměr, který trčí ven. Podle návodu připravené předměty zavěsíte na drátek s bužírkou - i několik nad sebou. Po vložení začnou předměty šumět - důkaz reakce a niklování. Ponecháte v lázni jak uznáte za vhodné. Tloušťka vrstvy za čas a vydatnost lázně je v návodu. Vzhledem k tomu, že voda ve friťáku skoro stále vře, je nutné jí dolévat a dávat pozor, kam stéká kondenzát z igelitu navrchu - nesmí pochopitelně do elektriky:-). To, zda budete niklovat i po vyžrání rzi silně pórézní matky a zda je snesete na jinak renovovaném stroji je již na Vás. Já jsem na renovovaném Motoconfortu nikloval vše, co nebylo původně leštěné. Takto niklované součástky doporučuji navrch radši ještě konzervovat.