Re: Probroušené hrany původního laku
Nejprve gratulace k přístupu, který není u jawistů pořád až tak obvyklý.
Retušování poškození laku patří k těm náročnějším úkonům, možná nejnáročnějším. Opět i zde připomenu, že je nutno brát v úvahu celkový stav stroje - aby stav lakovaných částí odpovídal stavu a opotřebení pokovených částí - chromů. Pokud jsou chromy v +- 60 % stavu, je kontraproduktivní snažit se mít lak vyretušovaný do 100% stavu. Retuše bych prováděl jemnými štětečky a snažil se o co nejminimálnější překryv do původní barvy. V každém případě bude nutno retuše jak sám píšete přebrousit jemným šmirglem pod olejem nebo vodou a přeleštit do lesku okolí. Náročnost této procedury vidím zejména v odhadnutí správné barvy. Povrch původní barvy je totiž časem a působením UV poněkud ztmavlý. Pokud do této barvy šáhnete jemným smirkem, tato přebroušená místa již mají poněkud jiný odstín. To znamená, že necháte-li si namíchat barvu dle zachovalého blatníku, nebo nádrže, po přebroušení retuše se nevyhnete i přebroušení kraje původní barvy, která tam malinko zesvětlá a bude patrný rozdíl v odstínu. Mimoto i jednotlivá místa stejného motocyklu nemají za tu dobu úplně stejný odstín. Já to dělal tak, že jsem nechal namíchat vždy 2 odstíny - nejsvětlejší, který na motocyklu najdu, a nejtmavší. pak jsem si míchal přesný odstín, který je na konkrétním místě potřeba. Před výběrem barvy je také pochopitelně nutno mít již veškeré původní laky vyleštěné - oživené do finální podoby - odstínu.
Na místech, která jste při snímání nepůvodní barvy sbrousil bude patrně již jiný odstín, než kolem rýpance v původní ploše. Z tohoto důvodu by bylo možná lepší udělat kolem probroušených hran ostrý přechod v barvě - obříznout pasparťákem původní zachovalý lak.a vyrýpnout sbroušený, aby se vytvořil schod, který vyplníme novou barvou na styk, než přetahovat novou barvu do staré "do ztracena" Při broušení - leštění pak obkrýt retušovaná místa hnědou lepící páskou, abyste pokud možno brousil a leštil pouze retuš. Nebojte se zkoušet a experimentovat. A nakonec -i zde platí jedno pravidlo, jako u barevných tmelení dřeva - do určité světlosti barvy je opticky méně patrný malinko světlejší odstín opravy a od určité tmavosti pak naopak malinko tmavší. Na jawácké barvě bych typoval už druhou možnost - o 2% tmavší retuš bude méně rušivá jak o 2% světlejší. Ať se daří.