Vaše názory a dotazy

Chelaton III

Přeji hezký den a moc děkuji za přínosné odkazy. Určitě zkusíme více variant na nepotřených dílech. Budeme raději experimentovat mimo restaurovanou motorku a případně se rádi podělíme o zkušenosti, které tím nasbíráme. Dvakrát měř, jednou řeš !!! :o) Děkujeme a mějte se moc hezky, Míša

Vaše zkušenost

Byl bych rád, abyste do této sekce neváhali psát i své vlastní zkušenosti, poznatky, návody, názory a pochopitelně klidně i jiné metody. Mnohdy totiž někdo vyzkouší "co dům dá" a ono to funguje taky:-).

Renovace

Dobrý den pane Novák
Vaše stránky jsem vyhledal již minulý rok po přečtení článku v Motorjournalu.Konečně rady odbornika pro nás amatéry...Vždy se mi líbily stroje ve stavu tak jak se dochovaly...i když někteří z mého okolí si ceňí jen "renovací" z krásnou co nejvíce se lesknoucí barvou a perfektnímy chromy.Ale bohužel jsem neměl ten správný motocykl na který bych mohl použít Váš způsob renovace.Mám sice kývačku kterou jsem vyčistil a lehce doretušoval,provozuji stabilní motor se zbytky orig.barvy kdy orezlé části udržuji konkorem a poválečný traktor který už sice nemá původní barvu,který byl přelakován velmi podobným odstínem před asi 40lety, kde se tuto barvu snažím dále udržovat.Nedávno jsem ale koupil stroj z 20let z Francie formou velmi" rychlé koupě"Jen doufám že se nejedná o nějakou složeninu...jak píšete v článku...Alespoň dle spojovacího materiálu vše je řádně zatuhlé..Prosím o radu jak Vy postupujete při patinování litinového válce a celého výfuku řádně orezlého bez niklu?Je možné použít odrezovač z taninem a jak dál pokračovat?Vzhledem k teplotě použití sealu nebo laků či vosků asi nepřipadá v úvahu?Ještě se snažím objednat Chelaton lll dle Vašeho odkazu přes kolegu /požadují IČO/ můžete prosím poradit jak a v jakém poměru jej rozmíchat rozředit?Dodávají jej po 0.5 a 1kg 98%.Děkuji moc za cennou odpověd která se bude snad "hodit" i ostatním laikům.Snad se potkáme na Kameni jestli nebudu služebně ještě dopoledne mimo ČR.Chtěl jsem tam jet už v pátek na předvàlečné Čz -asi 170km jedna cesta od nás,ale bohužel ani na pátek nedostanu dovolenou...a v sobotu odpoledne máme ve vedlejší obci také veteránskou akci na kterou se musím vrátit.Jinak bych se k Vám velmi rád někde připojil,tak snad alespoň Vám krásný výlet vyjde.
Zdraví Vás V.Steidl

Re: Renovace

Dobrý den taktéž pane Steidle. Jak již píšu někde v návodech, konzervace žárem namáhaných částí je problematická v tom, že moc dlouho nevydrží. Pokud chcete válec černý, po důkladeném okartáčování a aplikaci odrezovače je asi nejlepší nastříkat ho matným černým žáruvzdorným sprejem na kamna. Sám to tak dělám a je vystaráno. Jiné krycí prostředky jsou zbytečné. Podobné je to na kolenu. Chybí-li tam původní pokovení, i kdybyste ho po okartáčování odrezil k. fosforečnou nebo tím chelatonem na čistý stříbrný kov, což nevím, zda vůči stavu ostatních částí nebude moc řvát, bude problém dosáhnout aby tak zůstal. Bude se ohříváním barvit a při prvním dešti opět ozrzaví. Zvažte, zda nenechat udělat nové niklované koleno a to pak podle postupu popsaném někde níže zpatinovat, a staré neuložit mimo (jedině tak může zůstat zachováno bez další degradace). Myslím, že byste nic nezkazil buď odrezené, nebo neodrezené koleno občas přetřít vysychavým olejem (lněný..). Já tak napatinoval nově niklované a zčernalé to na něm zatím drží. Pokud to nebude na niklu, tak to ale nebude mít asi žádný protikorozní efekt a budete to muset často opakovat. Znám dost majitelů, kteří stroj včetně výfuků konzervují jen olejem bez jakékoli pasivace (opravdu echt nálezový stav) a samotné výfuky nijak neřeší. I to je cesta. Pořád lepší jak renovace.
Co se Chelatonu týká, rozpouští se v teplé vodě do vzniku nasyceného roztoku, to znamená, že se při dané teplotě již další prášek nerozpouští. V teplé se rozpouští lépe a teplý lépe i reaguje se rzí. Po vystydnutí ale část chelatonu zpět zkrystalizuje. V podstatě je ale jedno, zda je roztok nasycený nebo ne. Jen se mění doba potřebného působení, což si samozřejmě vyzkoušíte. V pohodě stačí 3 vrchovaté polévkové lžíce do půllitru.

Re: Re: Renovace

Dobrý den,děkuji moc za cenné rady.Velmi se Vám omlouvám za pozdní odpověd,ale přes léto nějak nestíhám....Sehnal jsem si bohužel už jen zbytek paraloidu asi 200gramů z odkazu zde(již ho nemají v nabídce) ještě objednám chelaton a zkusím nejdříve jeho aplikaci na nějakých dílech co mám doma.Odrezovač s taninem od f.Worko jsem sháněl v Klatovech v prodejně uvedené na stránkách Worka bohužel ho neměli a koupil jsem na oko podobný od f.Kittfort na kterém uvádějí ,,s taninem" asi ho i obsahuje, ale jinak je to klasický s kys.fosforečnou(a řádně kyselý,jak radíte ochutnání).Až v druhé prodejně jsem sehnal original Worko za 130kč mnohem levněji než přímo v jejich eschopu tak mohu jen doporučit ostatním z okolí.Jinak mohu doporučit postup který jsem použil při ,,renovaci" kývačky kde chromované části na kterých nebyl při prvním pohledu skoro žádný chrom(výf.kolena jak lešenářská trubka)nádrž ,řidítka atd.jsem menší části namáčel a větší -nádrž,výfuky pouze ,,pajcoval"obyčejnou houbou na nádobí v odrezovači s kys.fosfor. několika výrobců podle který byl zrovna k mání.Hrubý rez jsem odstraňoval druhou stranou houby na které je ,,vlna"podobná brusnému rounu.Chrom který se pod vrstvou rezu objevil poté přeleštil jemnou tekutou leštící pastou hadrem jen rukou.Po té už jen pajcování konkorem, které se se musí za čas opakovat.Barevné části přeleštěné tempem nebo jen ručně leštěnkou určenou pro strojňí leštění a výsledek za pár korun stojí za to....Děkuji za vaše pěkné stránky a nové články.Zdraví Vás V.Steidl

Patinování barvy

Dobrý den,

podařilo se mi zničit patinu na staré moto. Dal jsem na radu prodejce a použil čistič motorů na lak motorky. Bohužel i přes okamžité spláchnutí došlo místy k zesvětlení barvy, až mléčným flekům. Barva zaplať pánbůh zůstala, ale není to ta patina. Jde ještě nějakým způsobem lak zpatinovat?
Děkuji za radu.
Zd. S.

Re: Patinování barvy

Dobrý den. Ta barva byla originál, nebo nějaká stará renovace už s patinou? Staré originál barvy jsou většinou mnohem odolnější vůči takovýmto různým čističům. Máte ale pravdu, že když si barva s čističem nerozumí, může dojít k optickému poškození povrchu vznikem světlých fleků. Toto poškození bývá ale snadno odstranitelné, jelikož z barvy neodstraní barevný pigment, jen opticky zmatní povrch. Po opětovném zatvrdnutí (pokud barva takto reaguje tak většinou povrch zároveň změkne) by měly fleky jít rozleštit zpět do barvy okolí jemnou brusnou pastou, nebo i zubní pastou. Jestli tím vzniknou lesklejší fleky na zašlém okolí, pak se jednoduše zmatní nějakým práškovým abrazivem na špičce prstů - používám mletou pemzu. Samozřejmě kvůli tomu nebudete shánět pemzu, ale zkusíte všechny prášky co doma najdete - od jedlé sody po práškové barvy na velikonoční vajíčka:-) Nebo sáhněte prstem na půdě do vrstvy prachu v rohu a zkusíte to tím. Nebo čtyřstovku šmirgl brousíte o sebe a použijete opadaný prach (nikdy to nematujte šmirglem, jen prstama!) Na tomto dotazu si dovolím znovu připomenout jedno docela zásadní pravidlo - vše vždy dopředu vyzkoušet na malém kousku někde, kde to není vidět.

Patinování chromu

Dobrý den,
mám motocykl z roku 1930 v unikátně zachovalém stavu včetně chromových povrchů, které jsou dobově zašlé. Bohužel na motorce úplně chyběly tlumiče výfuků včetně kolen, které byly nahrazeny replikami. Na nich je nový chrom, který je daleko lesklejší a dokonalejší než ten původní. Je nějaký postup, jak patinovat nový chrom do zašlého stavu?
Díky za odpověď.

Re: Patinování chromu

Zdravím. Mrkněte v galerii na Terrot G 13. fotku. Mám tam úplně nový čerstvě niklovaný výfuk. Není to tedy chrom, ale snad to i tady bude fungovat. Zkuste výfuk houbičkou natupovat před jízdou nějakým hustším vysychavým olejem -lněným, nebo ještě lépe rovnou fermeží. Při jízdě se odpaří a vypálí a chytne nažloutlý odstín, který s dalšími jízdami dále tmavne. Místy ho můžete setřít, místy přitupovat dle vzhledu opravdu srarých výfuků (všude a pořád foťte nálezovky ať máte mustry na podobné skopičiny). Zpočátku není vrstvička moc otěruvzdorná, časem už nejde nehtem seškrábat. Odstranitelná ale zůstane, takže se vůbec nemusíte bát experimentovat. Já jsem výfuk myslím natupoval mixtionem, což je olejový podklad pro pokovování plátkovými kovy, který schne 2 -4-12 hodin podle druhu. Je to v podstatě rychleschnoucí fermež. Po 1000 km vypadá výfuk jak vytažený z hnoje, i když bez koroze. Možná příjdete na jiné metody, např natupovat starým, lihem zředěným Hermetikem. Nikdy jsem to nezkoušel, ale nevidím důvod, proč by to nešlo. Ať se daří.

Re: Patinování chromu

Výfuky by šly, ale jak patinovat ráfky a boky nádrže? Děkuji

Přidat nový příspěvek