Re: Renovace
Dobrý den taktéž pane Steidle. Jak již píšu někde v návodech, konzervace žárem namáhaných částí je problematická v tom, že moc dlouho nevydrží. Pokud chcete válec černý, po důkladeném okartáčování a aplikaci odrezovače je asi nejlepší nastříkat ho matným černým žáruvzdorným sprejem na kamna. Sám to tak dělám a je vystaráno. Jiné krycí prostředky jsou zbytečné. Podobné je to na kolenu. Chybí-li tam původní pokovení, i kdybyste ho po okartáčování odrezil k. fosforečnou nebo tím chelatonem na čistý stříbrný kov, což nevím, zda vůči stavu ostatních částí nebude moc řvát, bude problém dosáhnout aby tak zůstal. Bude se ohříváním barvit a při prvním dešti opět ozrzaví. Zvažte, zda nenechat udělat nové niklované koleno a to pak podle postupu popsaném někde níže zpatinovat, a staré neuložit mimo (jedině tak může zůstat zachováno bez další degradace). Myslím, že byste nic nezkazil buď odrezené, nebo neodrezené koleno občas přetřít vysychavým olejem (lněný..). Já tak napatinoval nově niklované a zčernalé to na něm zatím drží. Pokud to nebude na niklu, tak to ale nebude mít asi žádný protikorozní efekt a budete to muset často opakovat. Znám dost majitelů, kteří stroj včetně výfuků konzervují jen olejem bez jakékoli pasivace (opravdu echt nálezový stav) a samotné výfuky nijak neřeší. I to je cesta. Pořád lepší jak renovace.
Co se Chelatonu týká, rozpouští se v teplé vodě do vzniku nasyceného roztoku, to znamená, že se při dané teplotě již další prášek nerozpouští. V teplé se rozpouští lépe a teplý lépe i reaguje se rzí. Po vystydnutí ale část chelatonu zpět zkrystalizuje. V podstatě je ale jedno, zda je roztok nasycený nebo ne. Jen se mění doba potřebného působení, což si samozřejmě vyzkoušíte. V pohodě stačí 3 vrchovaté polévkové lžíce do půllitru.